Framnes banekalender

Oversikt over kamper og treninger på Framnes vil du nå finne på denne siden: Framneskalender

søndag 5. april 2015

Hvorfor dømming, Jørgen?

Jørgen Valstadsve er fotballdommer i IL Fram. Han har tidligere spilt fotball for Fram, og gjør i år også comeback som fotballspiller samtidig som han fortsetter som dommer.

NÅR BEGYNTE DU Å DØMME? HVORFOR?

Jeg begynte å dømme i 2007 og ble autorisert i 2009. Det startet med at jeg litt tilfeldig deltok på et dommerkurs med andre på samme alder. Jeg syntes det var spennende og det faktum at man tjente litt lommepenger samtidig som man holdt seg i form var også en fordel. Jeg husker at min første kamp var en J19-kamp som assistentdommer. Det gikk overraskende bra og det tok ikke så lang tid før jeg fikk prøve meg i flere kamper.

HVORDAN BLIR MAN EGENTLIG DOMMER?

Man starter som regel med klubbdommerkurs i egen klubb. Da er man kvalifisert til å dømme barnefotball opp til 7'er fotball. Jeg gikk egentlig direkte til rekrutteringsdommerkurs. Etter det kan man dømme 11'er fotball i kretsen. Videre er det egentlig opp til en selv, da prestasjoner over tid gjør at man får både flere og større oppdrag.

HVA ER DEN VERSTE OPPLEVELSEN DU HAR HATT SOM DOMMER?

Jeg kan ikke huske noen skrekkopplevelser som skiller seg ut, men det er alltid utfordrende når man i ung alder får kjeft fra trenere og spillere. Jeg tok det heldigvis ikke så tungt, og var nøye med å glemme kampen så kjapt som mulig. Med årene får man større erfaring og det er lettere å være forberedt.

HVA ER DEN BESTE?

Jeg har mange gode minner, men det er egentlig to kamper som skiller seg ut. Den morsomste er nok cupkampen mellom Blink og Rosenborg i 2010. Da var jeg kun 16-17 år, og det var den første "store" kampen jeg fikk. Med noen tusen tilskuere var det veldig bra stemning.

Den største prestasjonen er nok semifinale i NTF U19-turneringen på Hamar i 2014. Her deltar de beste juniorlagene fra Norge og noen utenlandske. Dette er den viktigste turneringen for yngre dommere og er regissert av Norges Fotballforbund.

Begge disse to kampene var som assistentdommer. I tillegg har jeg fått mange avgjørende kamper i 2.div, som er det høyeste nivået jeg deltar i.

DET RYKTES OM ET COMEBACK SOM SPILLER OGSÅ, HVORDAN REAGERER DU HVIS DU MENER DOMMEREN GJØR FEIL?

Ja, det stemmer. Jeg har savnet å spille fotball og har lyst til å se om jeg fortsatt har noe å bidra med for Fram. Det er en bra spillergruppe i Fram nå og jeg har lyst til å være en del av den.

Hvis jeg skal være ærlig har jeg ikke alltid vært like flink til å reagere på en fornuftig måte. I kampens hete er det vanskelig å huske at man er fotballdommer selv. Et klart mål for denne sesongen er å bedre dette.

ER DET SLIK AT DE BESTE DOMMERENE HAR ERFARING SOM SPILLER?

Uten å ha noen statistikk på dette tror jeg ikke det trenger å være tilfelle. Når det er sagt, tror jeg det kan være en fordel å ha noe erfaring som fotballspiller, selv om det er på lavt nivå. Det kan være enklere å lese spillet i ulike situasjoner.

HVILKE AMBISJONER HAR DU SOM DOMMER? OG SOM SPILLER?

Jeg har i lengre tid hatt ambisjon om å få prøvekamp i OBOS-ligaen (1.divisjon menn) som assistentdommer. Det er fortsatt målsetningen, og jeg får håpe det skjer i nær framtid.

Jeg har ikke rukket å tenkt så mye på ambisjonene som spiller, men jeg har håp om å få spille så mange kamper som mulig. Det viktigste er å kunne bidra til at Fram får en kjempesesong i 4.divisjon. Jeg har spilt for Fram hele livet og det har jeg tenkt å fortsette med.

HAR DU NOEN RÅD TIL DE SOM VURDERER Å BLI DOMMER?

Ta et kurs og ta deretter steg for steg. Det vil være kamper som er tøffe, spesielt i ung alder. Hvis man kommer seg over disse, vil man få mange gode øyeblikk. I tillegg kan man snakke med nåværende/tidligere dommere for spørsmål.

HAR DU NOEN RÅD TIL IL FRAM MTP HVORDAN VI SKAL FÅ REKRUTTERT FLERE DOMMERE?

Det er allerede satt i gang klubbdommerkurs og det er bra. Likevel har noe av problemet vært at det er mange klubbdommere som ikke tar et steg videre inn i kretsen. Det viktigste er at alle klubbdommere får kamper og oppmuntring/veiledning slik at de får trua på seg selv og ser det positive med å være dommer.


(bildet er fra Trøndelag Fotballdommerlaug www.tfdl.no)